Onze persoonlijke diagnose van de media

woensdag 17 oktober 2007

Mama Milquet

Tussen het opstaan en het eerste lesuur in de ‘masterclass journalistiek’ (geen idee waaraan het duffe lokaal zijn naam heeft te danken) doorloop ik een strikt schema (koffie-hoofd onder de kraan-wandeling naar station-krant lezen op de trein-de Brusselse lucht opsnuiven en wakker worden). Een stap overslaan levert me keer op keer een verschrikkelijk ochtendhumeur op...

Toen ik deze ochtend rond negen uur bij de vierde fase van mijn ochtendritueel was aanbeland, viel mijn oog op een kop in Het Nieuwsblad: ‘Milquet liever mama dan minister’. Mijn eerste gedachte: ‘wanneer de komkommers groeien, leent blijkbaar élk onderwerp zich tot een artikel.' Aangesproken door de foto met het nogal dubbelzinnige onderschrift (‘Milquet is moeder van vier.') besloot ik het artikel te lezen. Het valt me op dat Madame Non voor één keer van een positievere zijde wordt getoond: ze is mama (en dus menselijk) en verliet zelfs de eerste reeks onderhandelingen om haar gewonde dochter in Zuid-Frankrijk bij te staan. Het artikel eindigt in een sfeer die meer bij de recente schetsen van de Franstalige politica passen: Milquet is niet alleen een trouwe mama, maar ook de bemoeizieke schoonmoeder van oranje-blauw.

Ook De Wever kwam vandaag als ouder in de media aan bod. Als er geen nieuws is, wordt plots alles interessant. De N-VA' er heeft de regeringsonderhandelingen voor enkele dagen ‘links laten liggen’, aldus De Standaard, om zijn vrouw tijdens de bevalling van hun vierde kind bij te staan. Het Laatste Nieuws verwoordt het nog sappiger:

De hoogzwangere echtgenote van Bart De Wever diende vanmorgen in het ziekenhuis te worden opgenomen voor de bevalling van een vierde telg. De bevalling zou op dit moment nog aan de gang zijn en verloopt in aanwezigheid van de N-VA-voorzitter.

Hopelijk geven de oranje-blauwe onderhandelaars gauw wat meer informatie prijs of we lezen binnenkort waar Leterme zijn sokken koopt, wat het favoriete beleg van De Crem is en hoeveel suiker Reynders in zijn koffie doet.

Geen opmerkingen: